Design i naturen Episode 27: Darwin, Marx og Hitler (Modul 7 Leksjon 6)
NB - denne leksjonen er litt lang - jg håper det går bra. Her er det viktig å trekke noen litt lengere tråder, men kunnskapen du skal få ut av det hele er verdt å investere tid i.
Jeg husker godt samtalen i et venterom mens min datter var på ballett-timen sin. Jeg hadde nevnt at Darwin og Hitler hadde vært gode venner. Det ble ikke godt tatt imot. Hvorfor ikke? Ikke godt nok begrunnet den gangen, kanskje. Men når man tror på Darwins evolusjon er det ikke så greit å høre noe stygt om Darwin. Men det må man tåle, når man forsker. Det som har skjedd, har skjedd, og det er grunner til at det har skjedd.
Nå er det ikke historisk sett mulig å bevise sammenhenger mellom omtrent noe som helst. Bevis at kommunismens tanke har påvirket russisk økonomi. Det er ikke enkelt - det er en jungel - og det er mange ting som spiller inn. Likevel er det noen tråder, noen retninger, og 2+2 er 4.
Vi skal nå se på den mørkeste tilknytningen til Darwins teori og dens popularitet i Tyskland etter eugenikken tok fart sammen med rasehygienen (som slik du allerede vet også var stor i Norge).
Lenge lurte jeg på hvordan så mange av mitt folk (jeg er født i Tyskland) kunne bli forført til å drepe jødiske kvinner og barn. Var det depresjonen i 1920 åra? Nei, det er ikke nok. Var det tapet av første verdenskrig? Ingen ville sagt at det opplagt var jødenes feil. Var det Hitlers medrivende taler? Det spilte sikkert inn - men alt dette måtte ha en grobunn. I denne leksjonen skal vi se at Darwins teori samt sosialdarwinisme, rasehygiene og alt som fulgte med ble undervist og feiret som vitenskapens fremgang - og at det hadde dødelige følger.
Din oppgave: Se om du kan finne noen røde tråder som går fra "er" til "bør". Ikke alt man sier er noe som må bli til bør, folk tar sine egne valg, men hva var påvirkningen som hadde effekten som forandret hele verden?Selv om denne er dobbel så lang som de andre leksjonene, tror jeg du vil kunne følge tråden. Lykke til!