Design i naturen Episode 26: Sosialdarwinismens resultater (Modul 7 Leksjon 5)

Sesong #1 Episode #26

Jeg gråt da jeg lagde denne leksjonen. Kan det virkelig være sant at  man kan ta et barn fra Kongo, file ned dens tenner og selge det som  utstillingsvare for å tjene penger, og for å forske på ur-menneskene? Du  MÅ ta for deg filmen "Human Zoos" i bonusdelen og se alvoret i en del  av påstandene som er i våre skolebøker.

Noen vil hevde at Darwin var snill og grei, og at han aldri mente  slikt skulle skje. Det kan godt hende. Men vi må ta det han skrev og som  blir delt ut i alle verdens skole siden på alvor. Jeg har vært ørkenen i  Namibia. Jeg vet hvilket syn kvinner og barn så da de ble drevet ut av  de tyske soldatene som i følge deres leder fulgte "Darwins lov". Og jeg  gråter. Tenk om det var mine barn og min kone. I  herero-konsentrasjonsleirene måtte slektninger og venner av de som ble  drept koke deres hodeskaller, pirke av huden, og tørke de, slik at de  kunne bli sendt til Tyskland for vitenskapelige undersøkelser. Så sent  som 2018 ble hodeskaller returnert til Namibia.

Alle håper det aldri skjer igjen. Men hvorfor legger vi tilrette for  slike innstillinger uten å stille spørsmål til tekstene og filmene vi  viser til elever i våre skoler? Det bør i det minste være en diskusjon  om konklusjonen mange kommer frem til i evolusjonens retning.

Din oppgave: Få tak i hvordan vitenskapen tok in Darwin og drog konsekenver i sine undersøkelser.

Dette er trist stoff. Men uhyre viktig. Vi kan ikke endre fremtiden  ved å huske fortiden - vi må utfordre dagens tankegods ved å gjøre det -  og så må vi få inn nytt tankegods som stemmer med virkeligheten og gir  en verdi til den enkelte: Design.